maandag 13 mei 2013

Details van een natuurgebiedje langs de Schelde

 
 
Langsheen de Schelde zijn in verschillende bochten kleine getijden natuurgebiedjes.  Dit stukje ligt in Ossenisse (Hulst - Zeeuws Vlaanderen).  Van ver ziet het er een beetje uit als een broedgebied, maar van dichterbij is het meer een vergaarplaats voor aangespoeld afval, meestal plastic. Onderstaande foto’s nam ik op een stukje van nog geen 10 vierkante meter en is slechts een fractie van wat er lag. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alvast een mooi initiatief om bewuster om te gaan met plastic is “Zero Plastic Week”
.
 
 
© bert deben - Ossenisse mei 2013
 
Al wat ik fotografeerde heb ik nadien meegepakt om in een plaatselijke vuilnisbak te storten ...
spijtig genoeg een druppel op een hete plaat … 
 


14 opmerkingen:

  1. dat wat niet past passend weergegeven. je zou haast denken dat het er groeit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. spijtig genoeg wordt het ook steeds meer als vanzelfsprekend aanvaard ...

      Verwijderen
  2. Die eerste foto vind ik echt prachtig!! Maar van de rest word ik een beetje verdrietig: al dat afval... heel goed dat je het hebt opgeruimd, alle kleine beetjes helpen! Hopelijk doet goed voorbeeld volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat hoop ik ook een beetje te bereiken met deze fotoreportage ... ;-)

      Verwijderen
  3. Als ik langs het strand rij is mijn fiets steeds afgeladen met plastiek flessen die ik opgeraapt heb, het is toch zo simpel om plastiek ook milieuvriendelijk te recycleren, enkel de mens, de gebruiker moet de moeite en het respect hebben het deftig op inzamelpunten af te leveren.
    Ook glas aan de dijk en op het strand zal ik indien ogelijk mee naar de glasbak nemen, we denk en hoop ik steeds, dat de vervuiler er zich weleens serieus aan mag verwonden, heb ik toch nog beetje leut.
    Varkens van mensen zijn dat, niet waard zijn los gelaten te worden spijtig genoeg.
    Ik voel me dan soms wel een vagebond als ik afval op ruim van een ander, maar eigenlijk hoop ik eveneens anderen te doen in zien dat die vagebond net één van de weinigen is die echt met de aarde en de natuur begaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals boer Ronny: varkens van mensen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zou mooi zijn moest iedereen het afval mee helpen opruimen enerzijds, anderzijds ook even nadenken over het voorkomen van al te veel afval, zelfs dat wat dan wel 'proper' op een immer groeiende afvalberg terecht komt ... de aarde is toe aan ademruimte - en onlangs las ik nog ergens het hele wijze inzicht: uiteindelijk hebben wij de aarde meer nodig, dan de aarde ons ...
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schrijnend...
    Voorkomen van afval is inderdaad belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geachte Bert,
    Zodra je zelf gaat rapen schrik je altijd wat er al zo ligt overal. Altijd goed deze foto's maakt mensen bewust. Groeten "Doe mee verlos de zee " Schouwen duiveland , Martin Rijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Martin,

      Ik heb de link naar "Doe mee verlos de zee"
      http://www.verlosdezee.nl/
      alvast gedeeld op mijn FB pagina ...

      met opgeruimde groet,
      bert

      Verwijderen
  8. Ongelooflijk...en dan zeuren om een eerlijke
    afbreekbare hondekroket......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. spijtig genoeg heel herkenbaar
    ik ben ook een opruimer van afval, daar komt nooit een einde aan en lijkt hier ook telkens weer slechts een druppel op een hete plaat

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een stil besef dat we het in eigen handen hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. foto's met een duidelijke boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen